مراسم جدایی

کشیش: عزیزان، ما امروز اینجا در این پارک حمع شده ایم تا تصادفا شاهد جدایی این دو جوان که قبلا آنها را ندیده ایم باشیم. جِیمی و اِرِن . اگر هر کدام از شما کمترین احترامی برای احساسات دیگران قایل هستید لطفا رویتان را برگردانید و راهتان را بگیرید و بروید..  و حالا این زوج چند کلمه ای را به زبان خواهند آورد که مدتهاست میخواستند بگویند و دیگر قادر نخواهند بود حرفشان را پس بگیرند

اِرِن: جیمی عزیز! در دو سال و نیم گذشته تو بهترین دوستم و قابل اعتماد ترین شخص زندگی ام شدی. و از امروز تو دیگر برای من غریبه خواهی شد. همینطور که اینجا ایستاده ایم بی اختیار به آغاز رابطه مان فکر میکنم. وقتی که هر دو نفرمان خیلی خیلی جذاب تر بودیم. تو به من کمک کردی که بهانه جدیدی برای مشروب خوردن و عذر کافی برای ورزش نکردن داشته باشم. 6 ماه قبل از خودم پرسیدم : آیا ادامه این رابطه فایده ای دارد؟ و آنجا بود که تصمیم گرفتم پسوند فامیلت را فراموش کنم. فهمیدم که تمایل پیدا کرده ام از شکست های تو خوشحال شوم و با دوستان مشترکمان از دستاوردهای شخص خودم بگویم با این امید که آنها آن موفقیتها را با تو در میان بگذارند

جِیمی: اِرِن عزیز! قول میدهم که هر وقت نام دوست پسرهای سابقم را به ترتیب حروف الفبا نوشتم، نام تو را نفر اول بنویسم. قول میدهم که هر ردپایی از تو را در حسابهای شبکه های اجتماعی ام پاک کنم،حتی عکسهایی که تو در آنها نیستی اما زمان گرفته شدنشان حضور داشتی. قول میدهم هیچوقت آن حرف ناخوشایندی که در مورد شُل بودن بازوهایم زدی را فراموش نکنم و آنرا برای همه دوستان مشترکمان تعریف کنم تا حق را به من بدهند و تو آدم بد این رابطه باشی. و از همه مهمتر قول می دهم که از این رابطه هیچ درسی نگیرم و در آینده هم به همین ترتیب به رابطه هایم گند بزنم.

کشیش: اِرِن ! آیا در پایان حرف آزاردهنده ای برای جِیمی داری؟

اِرِن: راستش اولین باری که تو را دیدم می خواستم با دوستت کَتی آشنا شوم

کشیش: جِیمی! آیا نکته گزنده ای در پایان داری؟

جِیمی: اسپری ضد عرق طبیعی ات به هیچ وجه جواب نمیدهد.

کشیش: اِرِن ! جِیمی! و حاضرانی که به میل خودتان اینجا نیستید! حالا میتوانید تماس ضروری با مشاور روانشناستان بگیرید. آمین

(برگردان از قطعه ” مراسم جدایی“ اپیزود 38 پادکست ”ساعت رادیو نیویورکر“ ا)

http://www.npr.org/podcasts/458929150/the-newyorkerradiohour

http://www.newyorker.com/podcast/the-new-yorker-radio-hour/episode-38-the-wisdom-of-john-mcphee-and-the-agony-of-an-ipod-lockout?popout=true

 

دربارهٔ zadsarv


پاسخی بگذارید

